WOLESCHKO občasník o mé rodině, událostech i místech s ní spojených, jakož i o Olešku a jiných krajích

je studenej

Doprava odněkud někam je denní nevyhnutelnost a proto si tu docela často píšu i o autech. Pochopitelně o Kodiaqu, jelikož s ním zažívám první rok a musím rovnou napsat, že rok z pohledu řidiče tohohle vozu velice spokojený. Nejsem si ovšem jist, zda tu spokojenost se mnou sdílí i moje servisní okolí. Už jsem si tu zapisoval pár anomálií, se kterými si nevěděli v první chvíli rady. Stejně je to i s tou dnešní neobvyklostí.
Je zima, to jsme si všimli. Je to zima mírná, ale tu a tam se přeci jen teploty dostanou pod nulu. Nu a tím se ochladí i Kodiaq. Je to auto chytrý a tudíž to uvnitř nějak zaznamená a chová se podle toho. Ovšem některé jeho chování si žádá vysvětlení a pochopení. A někdy to dá práci.
Tentokrát se to týká systému start-stop.
Nikdo to nechce a všechny automobilky to do aut montujou. Pochopitelně. Papírově to snižuje spotřebu a tím i emise a to je v této době velké téma. Jenomže to udělátko není jenom o cvaknutí spínače a vypnutí motoru. Jak jsem se dočetl, existuje Á čtyřka hustě popsaná podmínkami, které počítač auta musí splnit, aby mohl motor vypnout. A jedna z nich je optimální teplota motoru. Nesmí bejt ani moc studenej ani moc teplej. Prostě musí bejt akorát vohřátej. A to je vzimě při startu potíž. Musí se zahřát teprve po nastartování (leda by měl přídavné topení, což ten můj nemá).
A už jsme u toho start-stop systému.
Já ho vypínám hned po rozjetí. Má to své dobré důvody, je jich plný internet a každej servisák o tom ví svý.
Jenomže to není jen tak.
Teď v zimě se mi pravidelně stává, že po krátké době, aniž bych si toho všiml, se systém sám aktivuje. A už mě to několikrát na křižovatce vypeklo. Tudíž volám prodejci, co je to za pořádek, tohleto. Pan prodejce nevěděl a měl za to, že když je to jednou vypnutý, tak je to do konce jízdy vypnutý a basta. Ten můj problém se mu zdál spíš servisní a tak ať prý zavolám k nim do servisu.
Zavolal jsem ale nejdřív do Škodovky. Tam ale taky nevěděli. A ať si prý zavolám do servisu.
Dobrá. Volám do servisu a tam taky nevěděli. A že prý jestli chci, tak můžou začít řešit záruční opravu a ať přivezu auto na diagnostiku a oni ho budou nějakou dobu testovat a … A to je ale chlapcovina, že, pane techniku.
Tak jsme se shodli, že pán nejdří prohlídne nějaký skripta od Škodovky a že dá vědět.
Udělal jsem totéž. Skripta ale nemám, tudíž jsem se ponořil do všelijakých konferencí. A ejhle! Nejsem sám.
Na konferencích mi potvrdili podobně postižení vypínači satrt-stop systému můj první závěr:
Když vypnu systém "za studena", je to v režimu, kdy počítač sám kvůli nízké teplotě vypne systém start-stop, aby se nepoškodil studený motor. Během jízdy pak dojde k automatické aktivaci systému, jelikož teploty dosáhly kýžených hodnot. A tím se to moje vypnutí deaktivuje a systém vypínání při zastavení je znovu aktivní. Čili musím znovu zasáhnout, pokud ho chci deaktivovat.
Takhle jednoduché to je.
Když volal pan technik s tím, že nic nezjistil, řekl jsem mu, že už dál hledat nemusí a popsal mu, jak to je.
Pochopil, uznal a shodli jsme se na tom, že to je poněkud nedomyšlená zabudovaná vlastnost.
To jsem zvědavej, kolik jich ještě bude.
Ale jinak jsem spokjenej - jen se pořád učím ty fígle, co na mě Škodovka ušila.