WOLESCHKO občasník o mé rodině, událostech i místech s ní spojených, jakož i o Olešku a jiných krajích

"0" nebo 15

Viděno optikou vztahu k návodům na používání dělí se lidstvo na ty, kteří návody k užití poctivě prostudují dřív, než užitný předmět vybalí z krabice, a na dobrodruhy, kteří manuály rovnou zahazují a ti radikálnější je obřadně pálí na hranici jako Libri Prohibiti.
Sám nevím, ke komu mám blíž. Většinou to nečtu, ale občas do návodu nahlédnu, když už si vážně nevím rady.
Například včera.
Kodiaq už totiž patří mezi auta, ke kterým ten návod potřebujete. Kdepak jen nasednout a otočit klíčkem. Ono je to furt on-line, můžete zjistit, kde to zrovna je, jestli je to zavřený a jak moc nafty vám eště v nádrži zbejvá. Ovšem to nějak zjistíte intuitivně. Když ale dojde na lámání chleba, tedy na praktické užití auta jako smysluplného dopravního prostředku, už ztrácíte jistotu. Nemluvím tu o všech těch asistenčních a bezpečnostních udělátkách. To tak nějak pomalu vstřebáváte a učíte se průběžně. Mluvím o takový vobyčejný věci jako je zpětný zrcátko.
Zrcátko, tedy přesněji to pravý, u spolujezdce, se totiž chová záludně.
Tak nejdřív zjistíte, že se vám při seřizování jednoho hejbou vobě. Dojde vám, že to někde v nastavení půjde zrušit a učiníte tak.
Pak zařadíte zpátečku a pravý zrcátko se vám sklopí dolů. Jinak než potřebujete. Zatím to necháte tak a jedete dopředu. Zrcátko se samo narovná. Dobrá, řeknete si, někde to bude taky ke zrušení. Najdete to a pak si řeknete, že by vlastně bylo dobrý při vjezdu do garáže automaticky to zrcátko nechat sklápět. Doteď jste to dělali deset let ručně. Necháte to teda zapnutý. Ale co s tím úhlem? Ten nevyhovuje. Půjde to nastavit? Voláte k prodejci, jak to tedy je a von vám poradí, že to klidně můžete přenastavit, že to pak budete muset ručně přecvaknout na nulu z polohy "R" a vono se to zas vrátí do normální úrovně.
Tak jo. Uděláte to a tím si vyrobíte další záhadu.
Někdy se totiž zrcátko vrátí samo, jindy musíte přecvaknout na "0".
Hledáte v nastaveních, co s tím - bez výsledku. Zajedete s autem k prodejci, aby vám to vysvětlil - a nic. Neví.
Zeptáte se doma.
MášikovnáHanička to neřeší: "No, někdy se mi to vrátí, jindy ne. Já to prostě někdy narovnám na "0" a je to. Mě to neva."
No jo, ale mě to va.
A tak pátrám v nastaveních.
Nic.
Otevřu internetový konference a tam najdu, že jak to jednou ručně nastavíte jinak než z výroby, jste v koncích. Jenom nějakej škodováckej guru někde v Prostějově to prej umí resetovat a naprogramovat znovu. No přece nepojedu do Prostějova!
Napadne mě, že si normální jízdní polohu uložím do nastavení sedačky spolu se sklonem a polohou sedadla. Jo, funguje to. Když to pak rozhodím, urovnám to stlačením tlačítka paměti pro mé nastavení. Ale ta zrada s automatickým narovnáním automaticky sklopenýho zrcátka automaticky pořád trvá. Buď je třeba přepnout na "0" nebo se to narovná samo jaksi náhodně.
Ale to nejde! V autě je kompjůtr a kompjůtr se nechová náhodně! Je naprogramovanej. Ale jak?
Vzdávám to. Jdu hledat v návodu.
A vono to tam je!
Stačilo si to přečíst.
Při couvání automaticky sklopené zrcátko u splujezdce se vrátí do původní polohy buď ručním přepnutím ovladače do polohy "0" nebo při dosažení rychlosti minimálně 15km/h.
Tady byl ten pes zakopanej. Eště, že mám v telefonu ten návod a ani ten papírovej jsem nespálil.
Prostě na to musím šlápnout a jet aspoň patnáct.